Czy w epoce algorytmów, profilowania publiczności oraz baniek filtrujących debata publiczna, jako przestrzeń wspólnej dyskusji o sprawach społecznie ważnych, jest możliwa? Kto i co kształtuje informację, która staje się impulsem do publicznego debatowania? Do jakiego stopnia nadawcy i indywidualni odbiorcy mają kontrolę nad procesem komunikowania publicznego, w którym biorą udział? Na czym ten udział polega? Czy i w jaki sposób personalizacja komunikowania wpływa na percepcję grup i zjawisk społecznych? Jakie są reguły włączania i wykluczania treści w procesach personalizacji? Jaka jest lub może być odpowiedź mediów tradycyjnych na stymulowaną przez nowe technologie personalizację komunikowania publicznego? Czy fenomen symetryzmu należy traktować jako strategię oporu wobec kryzysu debaty publicznej, czy raczej jako niezamierzony efekt tego kryzysu? Czy jest reakcją skuteczną? Jak personalizacja komunikowania publicznego, algorytmizacja dystrybucji treści i nacisk na ilościowe kryteria oceny jakości treści (klikalność, zasięgi itd.) wpływa na pracę i tożsamość społeczną dziennikarzy i medialnych ekspertów?
W debacie udział wezmą:
- Estera Flieger – historyczka, publicystka, współpracuje z magazynem „Dziennika Gazety Prawnej”, publikuje w „Rzeczpospolitej”
- Olga Gitkiewicz – dziennikarka, reporterka i socjolożka związana z Uniwersytetem Wrocławskim. Autorka książek reporterskich „Nie hańbi” (nominacja do Nagrody Literackiej Nike i Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego), „Nie zdążę” oraz „Krahelska, Krahelskie”
- Jan Oleszczuk-Zygmuntowski – spółdzielca i ekonomista. Współprzewodniczący Polskiej Sieci Ekonomii i Prezes Zarządu PLZ Spółdzielni, operatora centrum technologii spółdzielczych CoopTech Hub. Doktorant Akademii Leona Koźmińskiego. Autor „Kapitalizmu Sieci”
- Marek Troszyński – socjolog badający dyskurs mediów cyfrowych, w tym mowę nienawiści, kierownik Obserwatorium Cywilizacji Cyfrowej w Collegium Civitas, prezes Fundacji Wiedza Lokalna, realizującej badania społeczne dla wspólnot lokalnych i organizacji pozarządowych
Prowadzące:
- Magdalena Nowicka-Franczak – socjolożka, pracuje w Uniwersytecie Łódzkim, zajmuje się badaniami dyskursu publicznego, przewodnicząca Sekcji Badań Komunikacji Społecznej Polskiego Towarzystwa Socjologicznego
- Anna Radiukiewicz – socjolożka, pracuje w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, bada zaangażowanie obywatelskie, członkini zarządu Sekcji Badań Komunikacji Społecznej Polskiego Towarzystwa Socjologicznego