MAPA BIZNESOWA ŁODZI - WIZJA LOKALNA (EDYCJA 2022/2023)
W roku akademickim 2022/23 projekt Mapa Biznesowa Łodzi zmienił swoją dotychczasową formułę konkursu i pojawił się w nowej odsłonie - projektu "Mapa Biznesowa Łodzi - Wizja Lokalna".
Projekt "Mapa Biznesowa Łodzi - Wizja Lokalna" ma na celu przybliżenie studentom praktycznych aspektów pracy zawodowej. Jest to wyjątkowa okazja, aby odwiedzić podmioty funkcjonujące w regionie łódzkim, zapoznać się ze specyfiką ich działalności, zobaczyć na żywo jak wygląda typowy dzień pracy, a także dowiedzieć się jak potoczyły się różne ścieżki edukacji i kariery. Wizja Lokalna to sposobność swobodnej rozmowy z osobami, które często kończyły takie same kierunki studiów i w oparciu o zdobyte umiejętności realizują się dalej w zawodzie.
Projekt będzie kontynuowany również w roku akademickim 2023/24.
Osoba kontaktowa: dr Marika Ziemba, marika.swieszczak@uni.lodz.pl
Podsumowanie zrealizowanych wizyt:
W roku akademickim 2022/23 zrealizowano sześć wizyt lokalnych, przy czym - zgodnie z założeniem - w każdej z nich wzięło udział po mniej niż 15 osób:
- 16.01.2023 r. i 27.02.2023 – SWM
- 5.04.2023 - EY
- 17.04.2023 r. - Exaco
- 10.05.2023 - Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości
- 22.05.2023 – PwC
- 5.06.2023 - Bluerank
SWM: 16 stycznia 2023 i 27 lutego 2023 odbyła się wizja lokalna studentów Wydziału Ekonomiczno-Socjologiczny w firmie SWM. Podczas wizyt przedstawiony został ogólny profil działalności, a następnie przeprowadzona została wycieczka po obszarze produkcyjnym, na którym na co dzień poruszać się mogą tylko pracownicy spółki. Ostatnim punktem były spotkania w mniejszych grupach z pracownikami departamentów finansów, HR oraz logistyki, podczas których można było zobaczyć jak faktycznie wygląda ich codzienna praca.
EY: 5 kwietnia 2023 odbyła się wizja lokalna studentów Wydziału Ekonomiczno-Socjologiczny w firmie EY. Gościem specjalnym był Adam Brzostowski z Urzędu Miasta Łodzi, który przedstawił studentom możliwości rozwoju zawodowego w Łodzi. Podczas warsztatów studenci dostali dawkę wiedzy wraz z ciekawymi przypadkami, które są przedmiotem analiz podczas codziennych działań pracowników EY. Ponadto studenci uczestniczyli w ciekawych wizja lokalna warsztatach "I Ty możesz zostać świadomym inwestorem".
EXACO: 17 kwietnia 2023 odbyła się wizja lokalna studentów Wydziału Ekonomiczno-Socjologiczny w firmie Exaco w celu zaprezentowania pracy i projektów w Software House. Była to wspaniała okazja, aby podzielić się wiedzą i doświadczeniem odnośnie branży IT, opowiedzieć o rozwiązaniach, językach programowania oraz projektach firmy.
FRP: 10 maja 2023 odbyła się wizyta w Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości. Podczas spotkania studenci dowiedzieli się tego jak w Polsce rozwijała się przedsiębiorczość i jak ją wspierano. Zdobyli też informacje o działającym przy Fundacji od 2008 roku - jedynym w regionie łódzkim - ośrodku Enterprise Europe Network pomagającym przedsiębiorcom z naszego województwa w innowacyjnym rozwoju i ekspansji na międzynarodowych rynkach.
PwC: 22 maja 2023 r. studenci odwiedzili w ramach MBŁ wizyty studyjne firmę PwC, zajmującą się dostarczaniem usług najwyższej jakości w obszarach audytu, doradztwa podatkowego, konsultingu i rozwoju technologii. W trakcie spotkania studenci poznali specyfikę pracy w PwC oraz rozwiązywali rzeczywiste case study z zakresu audytu, rozmawiali o zasadach rekrutacji w firmie oraz kompetencjach niezbędnych w tej pracy.
BLUERANK: 5 czerwca 2023 r. odbyła się wizyta lokalna w firmie Bluerank, biznesowego partnera największych firm w Polsce i na świecie. Studenci mieli możliwość poznania idei Customer Journey i rozwiązań, które pomagają kształtować decyzje zakupowe ich konsumentów w Internecie.
(brak zdjęć)
O KONKURSIE (EDYCJE I-IV)
Mapa biznesowa Łodzi to konkurs, w którym studenci stają przed zadaniem rozwiązania realnych problemów biznesowych zgłoszonych przez Organizatorów – podmioty prowadzące swoją działalność na terenie Łodzi. W trakcie trwania konkursu studenci spotkają się z partnerami biznesowymi i poznają specyfikę ich pracy. Zwycięski zespół otrzymuje nagrodę - gwarantowane miejsce na praktykach w firmie, której case'em zajmował się w ramach udziału w konkursie.
Celem konkursu jest budowanie świadomości otoczenia rynkowego w regionie łódzkim wśród studentów Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego, zderzenie praktyki biznesowej z wiedzą pozyskiwaną przez studentów w trakcie zajęć uniwersyteckich, rozwijanie umiejętności pracy zespołowej poprzez zaangażowanie studentów w zespoły projektowe oraz możliwość zaprezentowania się poszczególnych uczestników konkursu przedstawicielom środowiska biznesowego.
W Konkursie uczestniczyć mogą studenci studiów licencjackich oraz magisterskich, którzy nie ukończyli 26 roku życia i którzy studiują na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Aby wziąć udział w konkursie należy zebrać zespół składający się z 3 osób.
Do tej pory odbyły się 4 edycje konkursu.
Zapraszamy do zapoznania się z przykładowymi opiniami studentów i pracodawców o konkursie:
Rok temu brałam udział w konkursie Mapa Biznesowa Łodzi wraz z kolegami, tworząc trzyosobowy zespół, rozwiązując case study postawione przez firmę EY Polska. Dało mi to możliwość poznania specyfiki firmy i tego jak pracuje nad projektami. Co więcej, dowiedziałam się na czym polega praca w audycie, a po zakończeniu konkursu i wygranej, wraz ze swoim zespołem, podjęliśmy praktyki w siedzibie firmy w oddziale łódzkim.
Mapa Biznesowa Łodzi to idealny sposób na poznanie partnerów biznesowych, a także rozwiązanie ciekawych projektów, które pomagają w zrozumieniu „biznesu od środka”. Jest to tez możliwość zdobycia doświadczenia pracy w grupie oraz przyjemny sposób na nauczenie się prowadzenia prezentacji i sprawdzenia się w prezentowaniu na forum.
Laureatka III edycji konkursu - Julia Wilk
Mapa biznesowa Łodzi to konkurs dający korzyść zarówno firmom, które działają na terenie Łodzi, jak i studentom zainteresowanym poznaniem firm, które w przyszłości mogą zapewnić im rozwój zawodowy.
Uczestnicy konkursu, pracując nad wyzwaniem biznesowym zgłoszonym przez firmę, wcielają się w jej współpracowników i poznają realia firmy, a także wybrane wyzwania biznesowe. Poprzez zaangażowanie się w projekt pomagają przybliżyć firmie możliwe rozwiązania dotyczące zgłoszonego zagadnienia. Firmy zyskują świeże spojrzenie na problem przez uczestników konkursu, a jednocześnie uzyskują wsparcie w znalezieniu rozwiązania istotnego dla firmy zagadnienia. Współpraca studentów i przedstawicieli firm w konkursie pozwala na przedstawienie środowiska pracy firmy, realiów praktycznego zastosowania wiedzy studentów, a także wejście w dotychczas nieznane studentom zagadnienia, które mogą zachęcić ich do poszerzania swojej wiedzy.
Nagroda konkursu w postaci praktyk dla najlepszego zespołu daje możliwość przedłużenia współpracy w środowisku, które może okazać się świetnym startem rozwoju zawodowego.
EY Polska, opinia po III edycji konkursu
IV EDYCJA (2022)
W tym roku akademickim, konkurs Mapa Biznesowa Łodzi organizowana jest przez Radę Biznesu Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ po raz czwarty. Studenci staną przed zadaniem rozwiązania realnych problemów biznesowych zgłoszonych przez Organizatorów – podmioty prowadzące swoją działalność na terenie Łodzi. W trakcie trwania Konkursu studenci spotkają się z partnerami biznesowymi i poznają specyfikę ich pracy.
Celem Konkursu jest budowanie świadomości otoczenia rynkowego w regionie łódzkim wśród studentów Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego, zderzenie praktyki biznesowej z wiedzą pozyskiwaną przez studentów w trakcie zajęć uniwersyteckich, rozwijanie umiejętności pracy zespołowej poprzez zaangażowanie studentów w zespoły projektowe oraz możliwość zaprezentowania się poszczególnych uczestników Konkursu przedstawicielom środowiska biznesowego.
Co zrobić, aby wziąć udział w konkursie?
W Konkursie uczestniczyć mogą studenci studiów licencjackich - I stopnia oraz magisterskich - II stopnia, którzy nie ukończyli 26 roku życia i którzy studiują na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Aby wziąć udział w Konkursie należy zebrać Zespół składający się z 3 osób. Warunkiem zgłoszenia Zespołu do udziału w Konkursie jest poprawne wypełnienie formularza rejestracyjnego w terminie do 28 stycznia 2022 r. Po tym terminie zgłoszenia nie będą przyjmowane. Wypełniony formularz zgłoszeniowy należy odesłać na adres e-mail: mapa.biznesowa@uni.lodz.pl
PODMIOT | PROBLEM DO CASE STUDY |
Ernst & Young | Jakie aspekty rozwijającej się technologii powodują, że praca staje się ciekawsza i motywująca dla osób wchodzących na rynek pracy |
Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości | Wykorzystanie mediów społecznościowych do promocji usług ośrodka Enterprise Europe Network |
Infosys Poland Sp. z o.o. | New Tax digitization and reporting requirements and their impact on business [1] |
ING Bank Śląski | Business Case - Prezentacja i ocena wybranego przedsiębiorstwa/sektora? |
Łukasiewicz Instytut Włókiennictwa | Efektywne budowanie relacji z klientem biznesowym. Niezbędne narzędzia i dobre praktyki. |
[1] Do realizacji tematu użyteczna będzie znajomość języka angielskiego na poziomie B2.
Harmonogram konkursu:
- Promocja Konkursu i zgłoszenia Zespołów – do 28 stycznia 2022 r.
- Alokacja Zespołów do firm – 29-31 stycznia 2022 r.
- Indywidualna praca Zespołów z Opiekunami – od dnia alokacji 01 luty 2022 r do dnia końcowych prezentacji.
- Końcowe prezentacje Zespołów oraz ogłoszenie zwycięzcy – (drugi tydzień czerwca 2022 r.).
III EDYCJA (2020/2021)
W tym roku akademickim, konkurs Mapa Biznesowa Łodzi organizowany jest przez Radę Biznesu Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ po raz trzeci. Studenci staną przed zadaniem rozwiązania realnych problemów biznesowych zgłoszonych przez Organizatorów – podmioty prowadzące swoją działalność na terenie Łodzi. W trakcie trwania Konkursu studenci spotkają się z partnerami biznesowymi i poznają specyfikę ich pracy.
Celem Konkursu jest budowanie świadomości otoczenia rynkowego w regionie łódzkim wśród studentów Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego, zderzenie praktyki biznesowej z wiedzą pozyskiwaną przez studentów w trakcie zajęć uniwersyteckich, rozwijanie umiejętności pracy zespołowej poprzez zaangażowanie studentów w zespoły projektowe oraz możliwość zaprezentowania się poszczególnych uczestników Konkursu przedstawicielom środowiska biznesowego.
Co zrobić aby wziąć udział w konkursie?
W Konkursie uczestniczyć mogą studenci studiów licencjackich - I stopnia oraz magisterskich - II stopnia, którzy nie ukończyli 26 roku życia i którzy studiują na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Aby wziąć udział w Konkursie należy zebrać Zespół składający się z 3 osób. Warunkiem zgłoszenia Zespołu do udziału w Konkursie jest poprawne wypełnienie formularza rejestracyjnego w terminie do 19 marca 2021 roku. Po tym terminie zgłoszenia nie będą przyjmowane. Wypełniony formularz zgłoszeniowy należy odesłać na adres e-mail: ewa.grabowska@uni.lodz.pl
Harmonogram konkursu:
- Promocja Konkursu i zgłoszenia Zespołów – do 19 marca 2021 r.
- Alokacja Zespołów do firm – 22 marca 2021 r.
- Indywidualna praca Zespołów z Opiekunami – od dnia alokacji do dnia końcowych prezentacji
- Końcowe prezentacje Zespołów oraz ogłoszenie zwycięzcy – (trzeci tydzień czerwca 2021 r.)
Tematy 2020-2021:
PODMIOT | PROBLEM DO CASE STUDY |
BFF Polska S.A. | „Współczesne metody analizy efektywności sprzedaży w obszarze b2b. W tym metody efektywności pracy menadżera klienta wraz z wykorzystaniem metod oceny satysfakcji klienta i jakości obsługi klienta.” |
Ernst & Young | „Zarządzanie zespołem pracującym zdalnie a realizacja celów biznesowych." |
Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości | „Badanie poziomu zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem narzędzia The Corporate Sustainability Navigator" [1] |
Infosys Poland Sp. z o.o. | „Employer branding: students expectations, best practices on the market and Infosys positioning” [2] |
[1] Do realizacji tematu użyteczna będzie znajomość języka angielskiego na poziomie B2 oraz wiedza z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, społecznej odpowiedzialności biznesu i ochrony środowiska.
[2] Do realizacji tematu użyteczna będzie: znajomość języka angielskiego co najmniej na poziomie B2 (komunikatywna znajomość), postawa „da się zrobić”, umiejętności komunikacyjne, dbanie o szczegóły, umiejętność pracy w zespole, umiejętność słuchania, wyciągania wniosków i przemawiania przed większym gronem osób, umiejętność zarządzania czasem.
II EDYCJA (2018/2019)
II edycja konkursu (2018/2019) zorganizowana została przez Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ oraz firmy: EY, Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości, Infosys Poland Sp. z o.o., BFF, mBank, TV TOYA.
Problemy biznesowe w roku akademickim 2018/2019:
FIRMA | PROBLEM DO CASE STUDY |
Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości | Opinia przedsiębiorców na temat ustawodawstwa UE, systemu wsparcia dla przedsiębiorców, warunków korzystania z usług wspierających i środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności |
BFF Banking Group | Różnice kulturowe w biznesie oraz sposoby ich niwelowania na przykładzie Polski oraz Włoch (Mediolan – jako centrum biznesowe Włoch) |
EY | Jak wszędobylska cyfryzacja/automatyzacja wpływa na profesje finansowe? Jakie niesie to ze sobą szanse i zagrożenia? |
Infosys Poland Sp. z o.o. | The future of finance: analytics? |
mBank | Studenckie życie z kredytem – warto o tym pomyśleć? Czy trzymać się z daleka? |
TOYA |
|
Zwycięzcy drugiej edycji (rok akademicki 2018/2019):
Temat biznesowy zgłoszony przez firmę mBank: „Studenckie życie z kredytem – warto o tym pomyśleć? Czy trzymać się z daleka?”
W opracowaniu:
- Małgorzaty Dębskiej
- Aleksandry Gradowskiej
- Wiktorii Kustry
(studentki kierunku Finanse międzynarodowe)
I EDYCJA (2015/2016)
Zwycięzcy pierwszej edycji (rok akademicki 2015/2016):
Temat biznesowy zgłoszony przez firmę Infosys: „Znajomość języków obcych jako element zwiększenia atrakcyjności profilu zawodowego absolwentów w Łodzi”
W opracowaniu:
- Małgorzaty Miniak
- Agaty Szafrańskiej
- Aleksandry Walczyńskiej
- Klaudii Woźniak